Digital signage heeft veel toepassingen, ook binnen een bedrijf
Dit artikel gaat over digital signage, ook narrowcasting genoemd. Wat zijn zoal de toepassingen en waarom is het handig voor interne communicatie binnen een bedrijf. Maar eerst, wat verstaan we eronder.
Wat is digital signage
Sign is Engels en heeft in het Nederlands diverse vertalingen, waaronder informatiebord, reclame, uithangbord en gevelplaat. Er zijn meer vertalingen, maar deze helpen bij het uitleggen van wat hier wordt bedoeld. De uitgang van ‘age’ zou je kunnen vertalen met het gebruik maken van. Kijken we naar de term narrowcasting, dan zou je dat kunnen vertalen met gericht uitdragen. Bijvoorbeeld vindt een gemeente het nuttig, dat mensen weten dat ze een bepaalde plaats inkomen. Dat wordt gedaan waar het nuttig is en niet op 50 kilometer afstand.
Technologie
Digitaal betekent dat digitale technologie, met andere woorden computers, wordt gebruikt. Een boodschap wordt dan gericht getoond op een of meer beeldschermen. Er wordt een computer met speciale software gebruikt om de beelden samen te stellen, die vervolgens op digitale beeldschermen worden getoond, die daar speciaal voor zijn. Dankzij de technologie kunnen boodschappen eenvoudig worden gewijzigd. Samengevat komen we dan bij narrowcasting op het gebruiken van computertechnologie om een gerichte boodschap op een relevante plek uit te dragen.
Toepassingen van narrowcasting
Vaak wordt narrowcasting voor commerciële doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld om mensen te bewegen om een winkel binnen te komen. Het kan worden gebruikt om klanten te informeren wat er wordt geboden, zoals de gerechten in een fastfoodrestaurant. Of om klanten te helpen hun weg te vinden in een groot warenhuis. Op bepaalde plekken weet je dat er reizigers komen, zoals op een vliegveld, en dus kan je dan gericht reclame maken voor een hotel. Maar narrowcasting wordt niet uitsluitend voor commerciële doeleinden gebruikt. In het openbaar vervoer kan het worden gebruikt om onder meer vertragingen door te geven aan reizigers.
Narrowcasting voor interne communicatie
Narrowcasting kan heel nuttig zijn binnen een bedrijf. Het gaat dan om het informeren van het personeel. Dan heeft het de functie van een bulletinboard. Dat kunnen alle personeelsleden zijn, maar ook een specifieke afdeling en zelfs persoon. De directie wil bijvoorbeeld het personeel informeren over het jubileum van iemand, dat een speciale bezoeker naar het bedrijf komt, om iedereen een prettige feestdag wil toewensen of dat het bedrijf eerder dicht gaat, enzovoorts. De informatie kan gericht zijn op een afdeling, bijvoorbeeld als een machine vervangen gaat worden. Of het kan gaan om een specifieke werkinstructie, die vanwege het type werkomgeving moeilijk op een andere te geven is.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!